学部紹介

藤本 直生 / Naoki Fujimoto-Adamson

所 属 国際学部 国際文化学科
藤本直生
職 名 准教授
連絡方法 fujimoto@nuis.ac.jp
学 歴

1991年3月 日本大学文理学部文学専攻(英文学)(通信教育課程)卒業
1997年3月 玉川大学文学部教育学科小学校コース(通信教育課程)修了
1999年9月 University of Essex, UK, Department of Language and Linguistics, MA in English Language Teaching 修了
2011年1月 University of Leicester, UK, School of Education, Doctor of Education (Ed. D.) in Applied Linguistices and TESOL 満期退学

学 位 2000年4月 M.A. in English Language Teaching (ELT)
2012年7月 Master of Education (M.Ed.) in Applied Linguistics &  TESOL 
職 歴

1991年4月-1998年3月 長野県公立中学校英語教員
2001年10年-2002年3月 University of Leicester, UK, Language Centre 日本語講師
2002年4月-2009年3月 諏訪東京理科大学共通教育センター 非常勤講師
2002年4月-2009年3月 信州豊南短期大学言語コミュニケーション学科 非常勤講師
2009年4月-2013年3月 新潟県立大学セルフ・アクセス・センター 学習指導員
2014年4月-2014年9月 新潟県立大学国際地域学部 非常勤講師
2014年4月-2015年3月 新潟中央短期大学幼児教育学科 非常勤講師

研究分野

応用言語学、社会言語学、英語教育

所属学会

Asian EFL Journal
The Journal of Asia TEFL
English Scholar Beyond Border
Japan Association for Langauge Teaching

担当科目 英語関連科目(Reading, Reading and Writing 等),  国際研究ゼミナール
主要業績 論文
① 2003年3月 “Policy and Practice of the Partnership in the Team-teaching Classroom: Ideology and Reality”, Bulletin of Shinshu Honan Junior College, Vol. 20, pp. 143-169, Shinshu Honan College, Tatsuno-Town, Japan.
② 2004年6月 “Localizing Team-teaching Research”, Asian EFL Journal, Vol. 6, (2), pp. 1-16.
③ 2005年3月 “A Comparison of the Roles of Two Teachers in a Team-teaching Classroom in a Japanese Junior High School”, The Journal of Asia TEFL, Vol.2, No. 1, pp. 75-101. Korea.
④ 2005年12月 “Comparing Team-teaching Studies to Formulate an Appropriate Research Methodology”, JACET Chubu Journal, Volume 3, pp. 37-57. Nisshin-City, Japan.
⑤ 2006年9月 “Globalization and History of English Education in Japan”, Asian EFL Journal Conference Proceedings, Vol. 8, Issue 3, pp. 259-282. Article 13.
⑥ 2009年3月 “Comparison of Qualitative and Quantitative Approaches to Classroom-Based Team-Teaching Research”, Bulletin of Shinshu Honan Junior College, Vol. 26, pp. 15-48, Shinshu Honan College, Tatsuno-Town, Japan.
⑦ 2010年6月 “Voices from Team-Teaching Classrooms: A Case Study in Junior High School in Japan”, Business Communication Quarterly, Vol. 73 (2), pp. 200-205. USA.
⑧ 2010年11月 “Co-construction and Understanding of Self-Access through Conversational Narrative”, SiSAL (Studies in Self Access learning), 1 (3), pp. 173-188, in collaboration with Adamson, J. L., and Brown, H.
⑨ 2011年6月  “Archiving Self Access: Methodological Considerations”, Asian EFL Journal, 13 (2), pp. 11-33, in collaboration with Adamson, J. L., & Brown, H.
⑩ 2012年3月  “Revealing Shifts and Diversity in Understanding of Self Access Language of Learning”, Journal of University Teaching and Learning Practice, 9(1), 1-16. University of Wollongong, Australia, in collaboration with Adamson, J. L., & Brown, H.
⑪ 2012年3月 “Translanguaging in Self-Access Language Advising: Informing Language Policy”, SiSAL, 3(1), pp. 59-73. Conference Proceedings of Advising for Language Learner Autonomy at Kanda University of International Studies, 12th November, 2011, in collaboration with Adamson, J. L.
⑫ 2015年2月  “’I was in their shoes’: Shifting Perceptions of Editorial Roles and Responsibilities”, The Journal of the English Scholars Beyond Borders(ESBB), 1(1), pp. 109-142, in collaboration with Adamson, J. L.
⑬ 2016年2月 “Sustaining Reviewing Quality: Induction, Mentoring, and Community”, ESBB, 2(1), pp. 29-57, in collaboration with Adamson, J. L.
その他 【受賞歴】
1999年10月 The Rotary International Scholarship
2001年10月 British Federation of Women’s Grants (BFWG) Charitable Foundation
2004年  7月 The Japan Britain Association of English Teaching (JABAET) 奨学金
2005年10月 The Japan Association of English Teachers (JALT) Research Grant
他の教員紹介はこちらへ